Sentivenio gabinet terapeutyczny dla dzieci z autyzmem

25-02-2019 23:00

Pomóż nam stworzyć wyjątkowe miejsce dla rozwoju dzieci z autyzmem !

Jak to się zaczęło…

Motywem do działania i otworzenia gabinetu była wspólna pasja dwóch dziewczyn do niesienia pomocy, które w odpowiednim miejscu i czasie spotkały się na wspólnej ścieżce zawodowej i razem zaczęły rozwijać swoje zainteresowania i realizować swoją życiową misję.

Od wielu lat pracujemy w tej branży, ukończyłyśmy wiele szkoleń, pracowałyśmy w różnych miejscach , na różnych stanowiskach, jako nauczyciele w grupach przedszkolnych, jako nauczyciele wspierający dzieci z autyzmem, prowadziłyśmy warsztaty i szkolenia dla rodziców, nauczycieli, studentów, prowadziłyśmy akcje edukacyjne w przedszkolach i szkołach, aktualnie  pracujemy jako terapeuci w prywatnej praktyce zdobywając ogromny bagaż doświadczeń i pokory życiowej.  Dzięki takim możliwościom uświadomiłyśmy sobie , że terapie proponowane naszym podopiecznym i ich rodzicom często nie są spójne.  Lata doświadczeń i możliwość obserwacji rozwoju dzieci na przestrzeni lat, w różnych środowiskach i w ich różnych momentach życia pozwoliły nam zrozumieć jakie w rzeczywistości są potrzeby dzieci z autyzmem. Odpowiedź na to nurtujące nas pytanie była zdumiewająco prosta –dzieci potrzebują narzędzia do komunikacji -  wtedy uświadomiłyśmy sobie, że musimy skoncentrować się właśnie na tej sferze rozwoju.

…I tak to się zaczęło, tak się zaczęła nasza Nazywamy się Edyta i Marta, wspólnie od 4 lat działamy w gabinecie Sentivenio , a Sentivenio to gabinet terapeutyczny, który świadczy usługi w zakresie terapii dzieci z autyzmem i wczesnego stymulowania rozwoju małych dzieci…

Nasze motto to słowa Sekretarza Generalnego ONZ, które są świetnym odzwierciedleniem naszej misji zawodowej:

„Konieczne jest zainteresowanie całego świata, by pokonać stygmatyzację, brak wiedzy w społeczeństwie oraz nieadekwatne systemy pomocy. Obecne badania potwierdzają, że wczesna interwencja może pomóc osobom z autyzmem osiągnąć znaczny postęp w rozwijaniu swoich umiejętności. Nadszedł czas, by działać na rzecz bardziej włączającego społeczeństwa, podkreślać zdolności osób dotkniętych autyzmem oraz zapewnić im możliwość pełnej realizacji swojego potencjału. Pracujmy dalej ramię w ramię z osobami z autyzmem, pomóżmy im doskonalić swoje mocne strony i pokonać trudności, na jakie napotykają. Osoby te powinny wieść produktywne życie, ponieważ takie jest ich przyrodzone prawo.” (Sekretarz Generalny ONZ, Ban Ki-moon).
 

Z kim pracujemy?

Naszą grupą odbiorców są dzieci z diagnozą autyzmu lub zagrożone ryzykiem autyzmu, które charakteryzują się bardzo często dużymi problemami w zakresie komunikowania się ze społeczeństwem. Dzieci mają problem z nawiązywaniem kontaktu, zakomunikowaniem swoich potrzeb , bardzo często nie potrafią bawić się z dziećmi, nie potrafią poinformować otoczenia , że coś im się nie podoba ( zdarza się, że wpadają wówczas w złość zachowując się agresywnie – co totalnie nie jest zrozumiałe przez otoczenie.

Takie zachowanie dzieci jednak można bardzo prosto wytłumaczyć – każdy z nas byłby sfrustrowany, gdyby przez całe swoje życie chciał komuś coś powiedzieć , a nikt nie byłby w stanie go zrozumieć. Dzięki przeniesieniu się do większego lokalu wsparciem obejmiemy większą liczbę dzieci i członków rodziny dziecka, a dodatkowo otworzymy specjalistyczny punkt przedszkolny, wszystko po to, aby „nasze” dzieci w przyszłości były jak najbardziej samodzielne a ludzie ze środowiska dzieci z autyzmem potrafili ich zrozumieć i nawiązywać z nimi kontakt.

Zatem mamy nadzieję, że podzielasz nasze zdanie , że warto wesprzeć tą inicjatywę, również po to żeby zwiększać świadomość otoczenia na potrzeby ludzi dotkniętych autyzmem. (według danych Autism Europe ok. 5 milionów osób z populacji Unii Europejskiej dotkniętych jest autyzmem,(szacunki z 2009 r.; Stany Zjednoczone - 1 na 166 urodzonych dzieci jest dotkniętych tym rodzajem niepełnosprawności; Polska - nie ma dokładnych danych, jednak przyjmując dane z badań epidemiologicznych przeprowadzanych w różnych krajach należy ocenić, iż w Polsce osób tych może być co najmniej 30 000, a nawet dużo więcej).

 

Skąd pomysł na szukanie wśród Was pomocy?  Skąd pomysł na zrzutkę?

Całą swoją ścieżkę zawodową skoncentrowałyśmy na specjalistycznej pracy terapeutycznej poświęconej dzieciom z autyzmem i ich rodzinom. W ostatnim czasie pojawiła się szansa zrealizowania planów i części marzeń zawodowych. Przyszedł czas aby poszerzyć ofertę i stworzyć lepsze warunki rozwoju poprzez intensywniejsze oddziaływania terapeutyczne dla podopiecznych. Abyśmy mogły tego dokonać potrzebujemy Twojej - Drogi Czytelniku – pomocy. Dla nas liczy się każde nawet najdrobniejsze wsparcie naszych działań i starań. Pojawiła się bowiem możliwość przeniesienia gabinetów do większego lokalu i stworzenia tam centrum wspierania rozwoju dziecka, jak również specjalistycznego punktu przedszkolnego dla dzieci z autyzmem. Jednak lokal ten wymaga remontu, a same nie jesteśmy w stanie go sfinansować stąd pojawił się w naszych głowach pomysł zorganizowania zbiórki.

W 2016 roku brałyśmy udział w VIII edycji konkursu „Młodzi w Łodzi”, w którym to dzięki projektowi „PECS Picture Exchange Communication System, jako sposób na rozwijanie komunikacji i samodzielności dzieci z autyzmem” otrzymałyśmy wyróżnienie z rąk Prezydent Łodzi. Był to dla nas ogromny kop motywacyjny i potwierdzenie, że naprawdę jest ogromna potrzeba tworzenia innowacyjnych miejsc, tworzonych z pasji. Wtedy jednak mimo wsparcia Urzędu Miast zabrakło funduszy na stworzenie placówki w wymarzonej przez nas jakości. Zatem wtedy skoncentrowałyśmy się na tym co było w naszym zasięgu – zaczęłyśmy rozwijać gabinety i szkolić młodych ludzi, po to, aby jak najwięcej ludzi zarazić naszym pomysłem. I tak dzisiaj wiele osób wierzy tak jak i my, że dzięki wdrożeniu naszego projektu dzieci i ich rodziny mogłyby uczyć się efektywnie komunikować dzięki wprowadzeniu do ich komunikacji procedury PECS.

Jednak samą wiarą nie zdziałamy zbyt wiele…

  •  stąd szukamy różnych nowych rozwiązań…
  •  stąd spontaniczny pomysł spróbowania zrzutki…
  • stąd pomysł zainteresowania jak największej ilości społeczeństwa…

 

Ale po krótce może opiszmy, czym jest ten tajemniczy PECS…

Procedura ta składa się z 6 faz, które wspierają rozwój umiejętności porozumiewania się u dzieci z autyzmem i innymi pokrewnymi zaburzeniami. Projekt stworzenia nowego miejsca dałby rodzinom nowe rozwiązanie terapeutyczne. Głównym problemem jest brak pracy z rodzinami, słaba psychoedukacja, brak wsparcia, udzielenia instruktażu. Z wielu miejsc na świecie płynie informacja, że PECS zmieniło życie dzieci. Często rodzice mówią – „ moje dziecko potrzebuje głosu” – a PECS im go daje. Jak pokazują badania prowadzone wśród dzieci z autyzmem i zaburzeniami pokrewnymi w wieku przedszkolnym, które uczyły się komunikacji za pomocą PECS odnotowuje się duży odsetek tych dzieci, które nabywają niezależną mowę. Dzięki PECS dzieci w zrozumiały dla siebie sposób są w stanie nauczyć się swojego imienia, kolorów, liczb, 400 rzeczowników, 50 czasowników, struktury zdania, pełnego proszenia o rzeczy, przedmioty i czynności, komentowania a nawet zaimków. Model PECS pomaga dzieciom mieć kontrolę nad wieloma sytuacjami i zachowaniami, pozwala pokazać, że dzieci te są inteligentne, a przede wszystkim dają dzieciom wiele szczęścia i radości z komunikowania się z innymi. Dla rodziców wspaniale jest wiedzieć czego chce ich dziecko, mieć motywację do działania, mieć ugruntowaną nadzieję, że dziecko może się komunikować - nie musi pozostawać w cieniu swoich rówieśników. PECS skupia się na umiejętnościach funkcjonalnych, zamiast na wprowadzaniu rzeczy z jakiejś listy. Z PECS dzieci i ich rodziny mogą osiągnąć sukces!

Efektywne wdrożenie całej procedury PECS jest procesem długofalowym, jednak poprzez realizację projektu chcemy zainteresować i zwrócić uwagę rodzica na ogromną potrzebę rozwijania kompetencji komunikacyjnym dzieci z deficytami rozwojowymi. Chcemy stworzyć w Łodzi certyfikowane miejsce, w którym każdego dnia będziemy mogły pokazywać, ze dzieci z zaburzeniami autyzmu również potrzebują „głosu” i że świetnie sobie radzą jeśli ktoś daje im odpowiednie narzędzie do komunikacji.

Na wyposażenie placówki w niezbędne pomoce dydaktyczne nie będziemy potrzebowały pieniędzy, ponieważ przez cały czas rozwijania gabinetu gromadzimy i w miarę możliwości systematycznie zaopatrzamy gabinet w nowe m.in. stoliki, krzesełka, szafki dla dzieci, szafki na materiały i pomoce dydaktyczne, jak również szereg pomocy dydaktycznych w postaci, np. różnorodnych gier i pomocy dydaktycznych. We własnym zakresie zakupiłyśmy również zestawy potrzebne do przeprowadzenia diagnoz, jak również wyposażyłyśmy salę integracji sensorycznej w kosztowny sprzęt.

Dlatego też odważyłyśmy się zwrócić z ogromną prośbą do ludzi dobrej woli, którzy nie pozostają obojętni na potrzeby i poprawę jakości życia społeczeństwa … bo razem możemy więcej….

 

Z góry dziękujemy za każdy gest wsparcia , dobroci i za każdą złotówkę, która zbliży nas do realizacji naszego przedsięwzięcia i realizacji naszych i WASZYCH- wspólnych marzeń

 

 

Miło nam było podzielić się z Tobą naszą sprawą! :)

 

https://zrzutka.pl/rozwoj-specjalistycznej-placowki-dla-dzieci-z-autyzmem

Ruszyły dodatkowe zapisy na zajęcia terapeutyczne realizowane w roku szkolnym 2018/2019! Zapaszmy do kontaktu :)

Więcej