17-08-2017 21:45
Turnus w pigułce, czyli nasze podsumowanie
W dniach 01-14.08.2017 w gabinecie terapeutycznym Sentivenio odbył się turnus. Głównym celem realizowanych zajęć było rozwijanie u dzieci umiejętności funkcjonalnych, komunikacjnych i społecznych. Program turnusu to autorski pomysł na połączenie różnorodnych, jednak spójnych ze sobą oddziaływań terapeutycznych. Poniżej kilka słów na temat kilku metod pracy.
Poranny Krąg
Lato- kolor czerwony, żywioł – ogień, smak- konfitura z wiśni, dźwięk – grzechotki z piaskiem, zapach- róża
Jesień- kolor żółty, żywioł – powietrze, smak- miód i krem orzechowy, dźwięk – dzwonki rurowe, zapach- lawenda
Zima- kolor biały, żywioł – woda, smak- mięta , dźwięk – trójkąt lub dzwonki, zapach- mięta
Wiosna- kolor zielony, żywioł – ziemia, smak- cytryna posypana cukrem, dźwięk – zabawa z bębnem, zapach- cytryna
W czasie porannego kręgu powstaje atmosfera poczucia bezpieczeństwa, radości i zadowolenia. Dzieci siedzą w kręgu zwrócone do siebie twarzami, co umożliwia im nawiązywanie wzajemnego kontaktu.
Zajęcia ruchowe
W oparciu o Metodę Ruchu Rozwijającego W. Sherborne zestaw indywidualnie dobranych ćwiczeń, dzięki którym dzieci podczas turnusu uczyły się nawiązywać i inicjować kontakt z rówieśnikiem. Ćwiczenia w pełni angażowały ciało dziecka, dzięki temu możliwe jest rozwijanie świadomości ciała, osoby oraz przestrzeni, w której przebywa dziecko. Metoda dzięki rozmaitym zabawom ruchowym pozwala w naturalny sposób rozwijać spontaniczności i współdziałanie dziecka w grupie rówieśniczej. Program turnusu obejmował głównie ćwiczenia związane z relacją „z”, „przeciwko” i „razem” a także rozwijaniu schematu ciała i sfery naśladownictwa w zabawach ruchowy, wykorzystałyśmy do tego chustę animacyjną, która jest numerem jeden wśród dzieci.
Zajęcia z udziałem zwierząt
Suczka Szendi i kotka Pola to duet idealny. Nasze zwierzęta brały czynny udział w spotkaniach z naszymi podopiecznymi. Pełniły one rolę łącznika pomiędzy dzieckiem, a terapeutami. Dzięki temu umożliwiłyśmy dzieciom zbudowanie pozytywnej więzi emocjonalnej ze zwierzakiem, uczyłyśmy prawidłowej reakcji na kontakt z psem i kotem, a tym samym przełamywałyśmy lęk przed zwierzęciem. Dzieci zwiększyły poczucie odpowiedzialności i samodzielności między innymi dzięki wykonywaniu rozmaitych czynności związanych z pielęgnacją i karmieniem zwierzęcia. Nasze Milusińskie już nie mogą doczekać się kolejnych spotkań z dziećmi!
Kształtowanie umiejętności imitacyjnych i prostej zabawy
Imitacja, inaczej naśladowanie jest podstawą uczenia się. Wyróżniamy następujące rodzaje naśladownictwa: imitację z przedmiotem, imitację motoryczną, imitację rysunku/ formy, imitację z przemieszczeniem, imitację ruchów mimicznych oraz imitację werbalną, czyli słowną. Polecenie, które jest kierowane do dziecka- rozpoczynające naukę prostego naśladownictwa to: „Zrób tak samo”. Rozpoczynając naukę naśladownictwa warto zadbać o dwa, takie same zestawy przedmiotów- jeden dla dziecka a drugi dla terapeuty. Dzięki temu będziemy w stanie pokazać dziecku dany ruchu przedmiotu, jednocześnie wypowiadając polecenie „Zrób tak samo”, mając pewność, że dziecko dokładnie będzie wiedziało co w danej chwili ma naśladować. Należy pamiętać, że nie należy jednocześnie nazywać i pokazywać danej czynność, np. jeżdżenia autem, ponieważ mieszamy dwie różne umiejętności dziecka: rozumienie mowy – komunikat „jedzie auto” oraz naśladownictwo- poruszający się samochód. W trakcie turnusu nasi podopieczni rozwijali umiejętność imitacji z przedmiotem oraz imitację werbalną, dzięki temu było możliwie wdrożenie dzieci do współpracy w prostej zabawie. Uczyłyśmy dzieci m.in. prostych zabaw z wykorzystaniem samochodów, klocków, lalek, instrumentów, pacynek, maskotek zwierząt domowych oraz przedmiotów codziennego użytku: łyżki, grzebienia, kubka, miseczki czy małego ręczniczka.
Terapia Taktylna
To terapia, w której stosuje się techniki masażu i stymulacji skóry. Ten rodzaj masażu pobudza oraz przygotowuje receptory skóry do prawidłowego odbioru bodźców sensorycznych pochodzących z otoczenia. Terapia taktylna zwiększa świadomość ciała; stymuluje receptory skóry, poprzez stymulację zmysłu dotyku; reguluje zakres napięcia mięśniowego; reguluje integrację sensomotoryczną, reguluje reakcje mózgu na informacje pochodzące ze skóry i mięśni; reguluje świadomość kinestetyczną. Opisywane techniki masażu i stymulacji skóry wpływają na rozwój funkcji półkul i kory mózgowej, śródmózgowia i tylnych partii mózgu, z powodzeniem mogą być wykorzystywane w pracy z dziećmi z różnymi wyzwaniami rozwojowymi. Dzieci uwielbiały być masowane przez Edytę, a leżenie na naszym stole do masażu przyspożyło wiele radości. :)
Kluczowe umiejętności komunikacyjne
Umiejętności komunikacyjne rozwijane u ucznia podczas zajęć i oddziaływań w domu są niezwykle ważne. Pewność, że nasz podopieczny rzeczywiście je opanował możemy mieć dopiero wtedy, gdy potrafi wykorzystać je podczas różnorodnych codziennych zajęć. Dlatego też w trosce o jak najlepszy rozwój naszych podopiecznych ogromny nacisk kładziemy na rozwijanie umiejętności społecznych, funkcjonalnych, kluczowych, ponieważ komunikacja jest funkcjonalna wtedy, gdy dziecko opanuje umiejętności kluczowe! W skład umiejętności komunikacyjnych wchodzą: prośba o pożądaną rzecz- prośba o wzmocniena, prośba o pomoc, akceptacja, odmowa, proszenie o przerwę, reakcja na "czekaj", wykonywanie poleceń funkcjonalnych, działanie zgodnie z planem, prawidłowa reakcja na zmianę aktywności.
Trening komunikacyjny: mand, takt, umiejętności intrawerbalne
Realizowany przez nas autorski program treningu komunikacyjnego w głównym stopniu rozwijał mandy, takty oraz umiejętności intrawerbalne.
MAND to forma językowa, dzięki której mówca- w naszym przypadku dziecko prosi/stwierdza/żąda/sugeruje itp.,że coś od nas chce. Termin jest zbliżony do często stosowanych, angielskich słów: „Comand” (polecenie), „Demand” (wymaganie), „Reprimand” (reprymenda), czy „Mandatory” (obowiązkowy). Mand to proszenie przez dziecko o dane wzmocnienie- pożądaną rzecz lub czynność, np. prosisz o buty , ponieważ potzrebujesz ich, żeby wyjść na dwór.
TAKT to forma językowa, którą mówca nazywa obiekty, działania, atrybuty, itp., które istnieją w jego bezpośrednim otoczeniu. Skinner zdecydował się, aby w taki sposób nazwać tą formę językową, ponieważ sugeruje ona bezpośredni kontakt mówcy- dziecka z otoczeniem. Dziecko mówi buty, ponieważ zobaczyło swoje buty, dziecko słyszy szczekającego psa i mówi pies.
UMIEJETNOŚCI INTRAWERBALNE są również formą języka, poprzez którą mówca- dziecko reaguje werbalnie na słowa innych ludzi. Oznacza to, że dziecko mówi o rzeczach i działaniach, które nie są dla niego widoczne. Doskonałymi przykładami, które często były obecne podczas turnusu są ćwiczenia związane z dokańczaniem przez dzieci wyliczanek, wierszyków, zagadek, np. „Na kołach jeździ? -autobus”, „Co masz na nogach? Buty/ skarpetki”. Odpowiedź na pytanie: Co robiłeś wczoraj? -jest również umiejętnością intrawerbalną. *
*M. Sundberg, VB-Mapp. Ocena osiągania kamieni milowych rozwoju i planowania terapii. Podręcznik.
Trening relaksacyjny z wykorzystaniem Programu Aktywności M. Ch. Knill
Relaksacja jest jednym z ważniejszych elementów prowadzonej przez nas terapii.Każdego dnia turnusu ostatnie 30 minut poświęcałyśmy na relaksacje. W tym czasie słuchaliśmy muzyki relaksacyjnej, podczas której masowaliśmy się rozmaitymi gąbkami i fakturami, dmuchaliśmy pióra i bańki. Dzieci stopniowo wchodziły w stan relaksacji. Kolejno odtwarzałyśmy sesje terapeutyczne I programu Aktywności M. Ch. Knillów, które głównie koncentrowały się na górnych partiach ciała.
Każda sesja polega na wykonywaniu wspólnie aktywności zgodnie z muzyką i instrukcjami odtwarzanymi z płyty CD. Program zawierał następujące czynności: kołysanie, wymachiwanie rękoma, pocieranie dłoni, klaskanie, głaskanie głowy, głaskanie brzucha, relaksację. Każda sesja trwała w zależności od potrzeb i możliwości dzieci, ok. 15 minut. Specjalnie skomponowana muzyka pozwalała dzieciom m.in. rozwijać imitację motoryczną oraz rozwijać poczucie rytmu przez wybijanego go rękoma. Tym samy dzieci relaksowały się dzięki specjalnie zrytmizowanej i melodyjnej muzyce.
10 wspólnych, turnusowych dni minęło nam bardzo szybko. Jesteśmy przekonane, że taka forma oddziaływań na stałe zagości w kalendarzu naszych wydarzeń. A tymczasem.. zbieramy siły na nowy rok szkolny i łapiemy ostatnie promienie słońca!